25/4/2024
חינוך מיוחד
מנהל מערכות חינוך
חינוך מתמטי לבית הספר היסודי
תרבות עם ישראל והוראתה

על ציור והתפתחות אישית

 

 

איזון תכונות האופי על ידי רכישה של כשרים חדשים דרך עבודת הציור, מאפשר יותר חופש ביטוי בתהליך היצירה וסיפוק רב ועמוק, היכול לבוא לידי ביטוי גם בחיי היומיום.
סדנא חדשה ללימוד ציור בטכניקה מיוחדת (ציור מתוך הצבע), מאפשרת לכל אדם לפתח יכולות קיימות ואף לעורר כשרים רדומים דרך תרגילים בצבע ומכחול.
העיקרון המרכזי עליו מבוססת הסדנא נקרא עקרון הקוטביות, ועניינו לאזן את נטיית האופי הטבעית של האדם על ידי גירוי ועוררות של הקוטב הנגדי ,הרדום, באמצעות תרגול ואימון בצבע ומכחול.
כך למשל אדם עם נטייה לעבודה חופשית וסוחפת יקבל תרגילים שעניינם לבנות סדר, גבול, הרמוניה, שקט. ואילו האדם עם הנטייה לעיצוב ודיוק יקבל תרגילים בציור אשר יפתחו אצלו יותר חופש, תושייה, תנופה, עוצמה.תרגילי הציור, נועדו לאתגר את המשתתפים על מנת לאפשר להם לצאת מאזור הנינוחות (המקום שבו הם מרגישים ביטחון וודאות), אל עבר מחוזות חדשים שהיו עד כה בגדר "זרים" לאופים.

נקודת המוצא לתהליך הינה שלכל אדם סגנון ציור האופייני לו בהתאם לתכונות אופיו (מולדות או נרכשות) ומזגו המיוחד. כך למשל יש אדם שמצייר "מהבטן" כלומר באופן אקספרסיבי, נמרץ ותנופתי. ולעומתו אדם אחר שמצייר באופן מאופק, שקול ודייקני. יש אדם שנוטה באופן טבעי לצבעים חמים (אדומים-צהובים) ואת זה שמעדיף את הכחולים. יש מי שייצר בקו ואחר בכתם. מי שמעדיף לצייר את עולמו הפנימי ויש מי שמעדיף את הנוף שבחוץ, יש מי שנוטה לסגנון מינימליסטי ואחר מעדיף גדוש.
העניין הוא שכל נטייה/העדפה באופיינו היא בדרך כלל על חשבון תכונה קוטבית החשובה להתפתחותנו. כך למשל, אדם עם יכולת יצירתית אקספרסיבית, המביע עצמו באופן דינמי וחופשי, עשוי למצוא עצמו במצב מתסכל כאשר הוא נדרש לדיוק, ומתן תשומת לב לפרטים. ואילו האדם השקול והמחושב עם יכולת עיצוב גבוהה, עשוי להרגיש עצור ומתוח כשהוא נדרש למצבים של ספונטניות, פתיחות וזרימה.

בנוסף מציע הקורס גישה יצירתית הנולדת מתוך רצון להגיע להרמוניה, איזון וריפוי פנימי, עם פחות תשומת לב לאמירה הקונספטואלית ויותר דגש על דיאלוג פנימי בין המצייר ובין תכונות אישיותו.

הסדנא מאפשרת לכל אדם לבטא את עצמו בצבע, ללא כל צורך בידע מוקדם או כשרון מיוחד בציור, זאת הודות לטכניקה הייחודית שמקורה בגישה האנתרופוסופית לציור. ייחודה של גישה זו בכך שהציור נבנה מתוך הצבע, כלומר המכחול והצבעים נעים לרחישת הרגש בכתמי צבע בלבד, ואילו המחשבה שמיוצגת על ידי הקו, באה רק לקראת השלבים האחרונים בציור. זאת, בשונה מהשיטה "המקובלת" שבה קודם יש רישום קו ורק לאחר מכן מגיע הצבע. ציור מתוך הצבע נבנה בשכבות צבע המונחות זו על גבי זו על פי מודל ייחודי המשלב בנייה הדרגתית של הציור יחד עם אפשרות להתבוננות עצמית והתפתחות אישית העולה מתוך תהליך לימוד השיטה. 

הסדנא לציור כדרך להתפתחות אישית מהווה למעשה מסע אישי בצבע ומכחול. תהליך הלימוד משתרע על פני 28 שיעורים לפחות (עם אופציה להמשך). ניתן להשתתף בסדנא באופן פרטני או קבוצתי, ובכל מקרה ההתקדמות הינה על בסיס אישי.
כמו בכל מסע, גם מסע זה רצוף בתגליות, קשיים ואתגרים. אולם, הסיפוק הן מהתגליות והן מההתגברות על הקושי ממלא בתחושה של יכולת ומגביר את המוטיבציה למימוש הפוטנציאל האישי והגשמתו. כל תרגיל נועד לפתח או לעורר איכויות בנפש בהתאם לצורך המתגלה של כל תלמיד.
 
אילת השחר סלע עוסקת בתחום התפתחות אישית דרך ציור מזה 8 שנים. לפני כן עבדה בתחום התקשורת (MA ) ועסקה  בייעוץ אסטרטגי,  פרסום ודוברות. את הכשרתה המקצועית רכשה במסגרת לימודיתראפיה בציור במתודה האנתרופוסופית בשילוב ידע והתנסות חווייתית בתחומי המודעות, אמנות, והתפתחות אישית מאסכולות שונות
 

 לחצו לפרטים אודות : איילת השחר סלע

כתובת: קיבוץ אפיקים

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך