בשקט בשקט, מזה 15 שנים, משתרשת בארץ גישה ייחודית ומיוחדת לאבחון וטיפול בילדים עם קשיי תפקוד ולקויי למידה NDFA וקשיים חברתיים. קוראים לזה - הגישה הנוירו התפתחותית- תפקודית.
לפתע מתברר שיש מה לעשות, יש דרך להגיע לילדים עם קשיים גם ללא טיפול תרופתי (ריטלין). פתאום נראה שלא הכל אבוד ויש קרן אור, יש מה לעשות והחשוב ביותר - יש מי שעושה. הגישה (NDFA) הנוירו-התפתחותית-תפקודית היא תפיסת עולם, המתייחסת להתפתחות תפקודיהם של בני האדם. היא עוסקת ומטפלת בלקויי למידה - תפקודי תנועה, חישה וויסות-חושי, קשב וריכוז, למידה, תקשורת ושפה, חברתיות, התנהגות ועוד.
כגישה התפתחותית היא אינה מתייחסת אל הקושי ברמה בה הוא מתגלה - אלא מבררת ומאבחנת את התפקודים הבסיסיים יותר, מנסה לברר באילו מבין אותם תפקודים קיים קושי, ומטפלת בתפקודים אלה.
התפקודים הנוירו-התפתחותיים הנמצאים בבסיס דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה, היפוטוניה, והיפר-טוניה, בעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות ADHD, איחורים התפתחותיים, ליקויים בארגון הנוירולוגי (הגוף), בעיות חברתיות, בעיות התנהגותיות ועוד.
בעזרת אבחון מאתרים את שורש הבעיה, התפקודים הבסיסיים שגורמים לבעיה, כדי לשפר תפקודים אלה ולקדם את תפקודיו וכישוריו השינויים בעקבות טיפול בליקויי למידה ניתן לחוש לאחר כחודשיים-שלושה. קצב ההתקדמות בטיפול ליקויי למידה אצל כל מטופל הוא אישי ותלוי כמובן במידת האינטנסיביות שבה הוא פועל בתכנית ובמידת התמדתו.
בטיפול נעשות טכניקות של תנועת הגוף, ויסות רגשי ותנועתי, עיסוי,שיפור המודעות העצמית .הפעלות לשיפור תפקודי העיניים וגפיים, בחירת צד שולט (דומיננטי), מודעות לפועלות לגוף, הצלחות התכנית משתקפות מזה שנים רבות בחיי היום-יום של המטופלים. שיפור ביכולת הריכוז, ברמת התקשורת, הרגעה של תנועתיות-יתר, שיפור בקריאה וכתיבה ובתפיסה חזותית, שיפור בתוצרים גרפיים ופונולוגיים (שפתיים) וההתנסויות הסנסוריות-מוטוריות החיוניות.
הטיפול בתחומי ליקוי למידה מגוונים הכוללים:
* דיסלקציה דיסקלקוליה דיסגרפיה * היפוטוניה הפרטוניה * בעיות קשב וריכוז היפראקטיביות ADHD * איחורי התפתחות * ליקוי בארגון הנוירולוגי * בעיות חברתיות * בעיות התנהגות, אלימות, תוקפנות * קשיים תפיסתיים ומוטוריים * בעיות בדומיננטיות צד
הדרכת הורים וילדים בקבוצות בגישה נוירו-התפתחותיות תפקודיות לעידוד ההתפתחות התקינה ומניעת לקויות למידה.
אבחון וטיפול פרטני לשיפור בלקויי למידה ועידוד התפתחות תקינה.
|
|