26/4/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

ד"ר כרמלה נשר – מומחית להוראה קונסטרוקטיבית ואסטרטגיות למידה

                                       
                                                  
ד"ר כרמלה נשר 
           מומחית להוראה למידה קונסטרוקטיבית ואסטרטגיות למידה
 

                           עניינה של ההוראה הוא פחות במה שהמורים עושים
                 
ויותר במה שהם גורמים לתלמידים שלהם לעשות... (פארקינס 1992).

  השאלה המרכזית היא לא מה ללמד אלא איך ללמד.
כבר בשנת 1906 התייחס דיואי אל תהליך הלמידה כאל תהליך המחייב אקטיביות.
דיואי ערך אנלוגיה בין למידה ל...מקרר. כשם שהמקרר מאכסן מזון אך אינו מסוגל להכין מהמזון מטעמים... כך גם תהליך למידה לא אפקטיבי כאשר התלמיד "מאחסן" בראשו פרטי מידע, אך הוא אינו יודע מה ניתן לעשות במידע זה והתוצאה היא שהמידע מאבד את משמעותו ונשכח.
ההוראה על פי תפיסתי, אינה נתפסת עוד כתהליך שבו התלמיד הוא מקרר ריק
שבתוכו מאחסן המורה ידע, אלא כתהליך דינאמי בו המורה הוא מנחה ומכוון,
והתלמיד פועל ולומד באופן אקטיבי.
יש לזכור כי כל כיתה היא כיתה הטרוגנית.
כיתה הטרוגנית מציבה בפני המורה אתגרים פדגוגיים בכל הקשור לניהול כיתה.
בהשתלמויות שאני נותנת אני מלמדת את המורה להתחשב בנקודות הזינוק השונות של התלמידים בכיתה ההטרוגנית. המורה, על פי תפיסתי, חייב לזהות את מאפייני התלמידים הלומדים בכיתתו כמו:
הבדלים ברמות חשיבה, הבדלים בעמדות ובערכים, בסיסי ידע שונים, סגנון למידה, העדפות אישיות, כישרונות ועוד, ולהגמיש את דרך ההוראה שלו על פי מאפיינים אלה.

ההבנה כי מודל ההוראה המקובל של "מורה דובר" האופייני להוראה קונבנציונאלית, גורם למעשה לפערים עצומים בין תלמידים, ידוע זה כבר. ברור לכל איש חינוך כי כאשר המורה משתמש בכלי ה"שוויוני" כביכול – ההוראה הפרונטאלית, שבה מתן התשומות של המורה לכל התלמידים מתחלקת באופן שווה, כלומר כל התלמידים לומדים באותו פרק זמן נתון, באותו קצב הוראה ובאותו ניסוח לשוני, היא בדיוק ההפך ממתן שוויון הזדמנויות בחינוך...

הגישה המנחה אותי בעבודתי היא גישת הקונסטרוקטיביזם בחינוך:

1. מתן כלים אופרטיביים בידי המורים, המאפשרים גמישות וגיוון בדרכי הוראה.
2. ידע מדרגה גבוהה - מתן כלים אורייניים בידי התלמידים על מנת שיוכלו לבצע מטלות באופן עצמאי.
3.עידוד תקשורת לשונית והעשרת אוצר מילים של התלמידים.
4.פיתוח תחושות חיוביות ללמידה (מוטיבציה), רלוונטיות וסקרנות.
5.כלים לארגון הידע ואחסונו בזיכרון ארוך הטווח (הזיכרון הסמנטי והזיכרון האפיזודי).

נושאים אפשריים להשתלמות בית ספרית (רשימה חלקית)
1. הכרת עקרונות ההוראה הקונסטרוקטיבית
    ¤ הכרת שיטות לבניית מסגרת הוראה גמישה.
    ¤ הכרת דרכים לבניית שיעור היוצר רלוונטיות, סקרנות ומוטיבציה ללמידה.
    ¤ הכרת שיטות בארגון ומיפוי מידע.
    ¤ הרחבת רפרטואר דרכי ההוראה של המורים.
    ¤ הלכה למעשה – סדנאות לבניית שיעורים על פי הגישה הקונסטרוקטיבית.
    ¤ יישום עקרונות ההוראה הקונסטרוקטיבית בתחומי הדעת השונים.
2. הכרת אסטרטגיות למידה
    מורים לומדים אסטרטגיות למידה כמו:
    ¤ שאילת שאלות.
    ¤ הבנת הנקרא (טרום קריאה, קריאה מעמיקה, אחרי קריאה, סוגי טקסטים, טקסט מקור,
       רכיבי מבנה, מבנה לוגי, אוצר מילים, משלב לשון ועוד). 
    ¤ הבעה בכתב (הכתיבה לסוגיה, פסקה, קטע, לכידות, קישוריות, כתיבה תקשורתית, כתיבת
       עבודה ועוד).   
    ¤ניתוח שאלות ומודלים לכתיבת תשובה.
    ¤ השוואה.
    ¤ הסקת מסקנות.
    ¤כתיבת תמצית וסכום. 
    ¤סכום ממזג.              
    ¤מיפוי וארגון מידע (עקרונות ארגון שכיחים,                            
      תרשימים ומיפויים שונים באופן כללי ובתחומי
      הדעת השונים, מיפוי מושגי ועוד).
    ¤סיכום שיעור.
    ¤ אסטרטגיות ספציפיות לתחומי הדעת השונים (תנ"ך, ספרות ועוד). 
     מורים לומדים ללמד את תלמידיהם אסטרטגיות למידה. 

  לפרטים חייגו לד"ר כרמלה נשר
  נייד 050-5-950832 טל. 08-8593382 

  לאתר האינטרנט:
לחץ כאן                                                             carmella55@walla.co.il

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך