לומדע: פיתוח תוכנות לרכישת מיומנויות הקריאה והכתיבה
קריאה הינה פענוח סימנים גרפים לצורך הבנת מסרים כתובים, והיא מהווה את אחד האמצעים המשמשים לתקשורת בין אישית. נהוג ללמד קריאה בגילאי שש עד שבע מאחר שבגילאים הללו מרבית הילדים בעלי אוצר מילים בסיסי, והגיעו לרמת מוכנות בהיבט של היכולת להגות נכון את כל הצלילים, יכולת הבחנה בין צלילים, יכולת הבחנה בין סימנים גראפיים ולקשר בין הסימנים הגראפיים לבין הצלילים המופקים מהם. גם הכתיבה היא צורה של העברת מסרים, כשלמיומנות הזו נדרש תיאום בין מודעות פונולוגית לבין מודעות אורתוגראפית המקשרת בין צורת האותיות לצלילים המופקים מהן, כשבנוסף נדרש גם תיאום מוטורי ומיומנויות נוספות. הכתיבה הינה מיומנות מורכבת יותר מן הקריאה, היות ובקריאה יישנו הצורך לזהות מילים, כשבתהליך הכתיבה מעורבים מנגנונים מוחיים שונים על מנת לשחזר את המילים. מרבית הילדים בכיתה א" בשלים לרכוש תוך פרק זמן של מספר חודשים את מיומנויות הקריאה והכתיבה, ואולם כעשרה אחוזים מן התלמידים עשויים להיכשל ברכישת המיומנויות הללו בשל לקויות למידה וקשיים אחרים. חברת לומדע בהנהלתה של רחל שני מתמחה בפיתוח תוכנות ללימוד הקריאה והכתיבה עבור בתי ספר, מורים להוראה מתקנת וגם למגזר הפרטי. בנוסף, חברת לומדע מפעילה תוכנית התערבות עבור תלמידים המתקשים בקריאה בשיתוף אגף שח"ר במשרד החינוך, בשיטה ייחודית הנקראת "גשר לקריאה".
לומדע: "אותיות הפלא" לרכישת יסודות הקריאה והכתיבה
אחת התוכנות המשווקות ביותר מבית לומדע היא "אותיות הפלא". אותיות הפלא הינה תוכנה שבאמצעותה רוכשים הילדים את בסיס הקריאה. הילדים לומדים להכיר את האותיות וסימני הניקוד, לומדים את הצלילים המופקים מהם, ובשלבים הבאים לתרגם את הצירוף למילים. לתוכנה יישנם מספר יתרונות משמעותיים: התוכנה מאפשרת להתאים התאמה אישית לתלמיד את הפעילות ודרגת הקושי. כמו כן, השימוש בעכבר מעניק לו את התחושה כי הוא מפיק את הצלילים בכוחות עצמו, כשהאפשרות הזו מוגדרת כמהפך עבור התלמידים המתקשים בתהליך של התרגום הגרפו פונמי. בנוסף, קיימות אפשרויות אינטראקטיביות של הקלטה עצמית והוספת מילים וסיפורים המעניקים לילד את היכולת לפתח בקרה עצמית לגבי איכות הקריאה שלו. התוכנה ידידותית למשתמש ומאפשרת שליטה מוחלטת לאחר תרגול קצר.
לומדע: "פגבג כפול שבע" ללימוד יעיל של כפל וחילוק
כפל וחילוק הינם בסיס למושגים מתמטיים רבים. שליטה בלוח הכפל היא יכולת בסיסית, שעליה נשענת המתמטיקה, ובלעדיה אין אפשרות להתקדם בתחום. הנושא נלמד לרוב החל מההגעה לכתה ב', ואולם, תלמידים רבים מאוד נתקלים בקשיים בלימוד עקרונות הכפל והחילוק, כשמחקרים מראים כי תלמידים מתקשים במיוחד בכפולות של שבע ושמונה. הנושא דורש הבנה מתמטית, תרגול ותמיכה של הסביבה. לא פעם חסרים חלק מן התנאים ללימוד יעיל, דבר המניע ילדים לפתח דחייה מוחלטת כלפי המקצוע, דחייה המפריעה להם לכל אורך הדרך. זהו מעין מעגל קסמים שלילי של חוסר הבנה הגורמת לחוסר מוטיבציה הנובעת מחוסר ההבנה, כישלון הנובע מחוסר מוטיבציה לתרגל את החומר, פער לימודי מתרחב וחוזר חלילה. חברת לומדע נרתמה לאתגר שבהקניית ההבנה והשליטה המתמטית של לוח הכפל כשהקווים המנחים הם פנייה אל הילדים בגובה העיניים, מושגים מתמטיים ברורים ומומחשים חזיתית, גיוון רחב בדרכי ההמחשה במטרה למנוע קיבעון מחשבתי ואתגור מלווה בהנאה.
לומדע: אפשרויות הלימוד באמצעות התוכנות במסגרות החינוכיות השונות
חברת לומדע מציעה מגוון אפשרויות הפעלה של התוכנות על ידי התאמתן למסגרות חינוכיות שונות.
השיטה פרטנית הינה האפשרות הקלאסית להפעלת תלמיד בודד יחד עם ההורה או מורת השילוב. היתרון הגדול נעוץ באופן ההפעלה, כאשר השיטה של תלמיד מול מחשב ומבוגר מסייע היא דרך מאיימת פחות עבור התלמיד מלימוד פרונטאלי יחידני של מורה מול תלמיד בודד. דרך נוספת להפעלה היא קבוצת תלמידים העובדת באופן אינטראקטיבי מול מסך המחשב, כשכל תלמיד בתורו ניגש לבצע משימה. שיטת הפעלה זו מותאמת במיוחד לגני ילדים, קבוצות ילדים בשיעורים פרטניים במסגרת אופק חדש או "גשר לקריאה". בתי ספר רבים מתקינים את התוכנה במספר רחב של עמדות מחשב ומפעילים באופן זה כיתת תלמידים שלמה, תוך התייחסות פרטנית לכל תלמיד, המופעל בהתאם לרמת הביצועים שלו ויכולותיו. קיימת אפשרות שילוב של מקרן או לוח חכם המהווה מסך מגע גדול. בתי ספר רבים מדווחים כי שיטות הלמידה באמצעות התוכנות של חברת לומדע קידמו מאוד את התלמידים, הן באופן פרטני והן באופן קבוצתי בצורה מאתגרת, מהנה וחווייתית. |
|