20/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

בית הספר הטוב בארה"ב

19/06/2009

כל הנסיונות בקנה מידה ארצי לרפורמה בחינוך בארץ ובעולם, שמטרתן היתה העלאה מאסיבית של הישגי התלמידים נכשלו.  הסיבה היא הפניית כל המאמצים לכיוון שגוי, קונבנציונאלי. עם זאת, ראוי לציין, כי בבי"ס אחד בארה"ב, עולים הישגי התלמידים על הישגי חבריהם בשאר המדינה. בית-ספר זה, MSAE שמו, נמצא בפיירפילד (Fairfield) שבמדינת איוו’ה (Iowa), והוא כולל גן, יסודי, חטיבת ביניים ותיכון.  מדי שנה נערך מבחן ITED, הדבר הקרוב ביותר לבחינות הבגרות אצלנו, המקיף את כיתות י-י"ב בכל בתי הספר התיכונים ברחבי ארצות-הברית, והוא מאפשר להשוות את ההישגים בתחומים שונים, כגון הבנת הנקרא והבעה וכן מתמטיקה. ל-MSAE מתקבלים תלמידים הנמצאים ב-50% הממוצע הארצי, שמגיעים שנה אחרי שנה ל-99%. 
95% מבוגרי ביה"ס מתקבלים ללימודים גבוהים, ומשום כך זה אחד מ-5 בתי הספר היחידים במדינת איוו’ה, שמחלקת החינוך של המדינה נתנה להם מעמד של מכינות לאוניברסיטה. ב-5 השנים האחרונות היה השיעור הממוצע של תלמידי בית-ספר זה, שהגיעו לגֶמֶר היוקרתי במבחן הפסיכומטרי (National Merit Scholar Finalists), שבארצות הברית נערך בכיתות י"א-י"ב, פי עשרה מן הממוצע הארצי שם. ובכלל, תלמידים מבית ספר זה מגיעים למקומות ראשונים בהרבה תחרויות בתחומים מגוונים - החל במדעים וכלה בשירה. זוֹ השנה הרביעית ברציפות זוכה בית ספר זה במקום הראשון במדינת איוו’ה במבחן במתמטיקה לבתי הספר התיכונים בארצות הברית. בתחרות הבינלאומית לפתרון בעיות באופן יצירתי, "היעד: דמיון" (Destination ImagiNation), לא רק זכו תלמידי בית ספר זה ארבע פעמים במקום הראשון בעולם, אלא אף יש להם יותר נציגים בעשרת המקומות הראשונים מאשר לכל בית ספר אחר בעולם. אף בתחום הספורט מגיעים תלמידי MSAE לפסגה במדינת איוו’ה בטניס, בגולף ובריצת 800 מטר. וכך גם באומנות; בתחרות התיאטרון לבתי ספר תיכונים של ערוץ הכבלים בראבו, הגיע בית ספר זה למקום הראשון בארצות הברית. לא רק שאין שם זכר לאלימות, אלא יחסי האנוש שם ברמה גבוהה מאוד. וכל זה נתמך על-ידי עובדות ומספרים הגלויים לציבור וניתנים לאימות בקלות. התלמידים יוצאים, באמת, מוכנים לחיים.

ראיתי תלמידים מאושרים
תלמידי MSAE מאושרים לא בשל ציוניהם, ולא בשל היותם אלופי המדינה בתחומים שונים, אלא בשל היותם. הם מאושרים כי הם – They are, ללא כל סיבה חיצונית. אושרם אינו תלוי במישהו או במשהו. זהו, לדעתי, האושר האמיתי. זאת חרות אמיתית. לאושר הזה יש פן נוסף – כוח. זהו כוח פנימי, אמיתי, ולכן אין לתלמיד כזה צורך בכוחנות ובשתלטנות. מכיוון שהוא מרגיש את עצמו קרוב יותר ויותר לזולת, הוא מפעיל את כוחו יותר ויותר גם לטובת הזולת, לטובת החברה.
אם כן, מה סוד הצלחתם הבלתי רגילה של תלמידי בית-ספר זה? ב-MSAE מתמקדים בפיתוח האדם. בסופו-של-דבר, היכן מתרחש התהליך החינוכי? לא על הלוח, לא בספרי הלימוד ואפילו לא בתוכניות הלימודים, אלא בראש של התלמיד ושל המורה. אך מה מנסים תמיד לשפר? את החומר. לא שאין לטפל גם בו, אך בראש ובראשונה יש לטפל במה שקורה במוחו ובלבו של האדם המעורב במעש החינוכי. ב-MSAE מטפלים בראש, במוח - זאת "המפקדה העליונה" של האדם, ולכן הם קוראים לכך "חינוך המושתת על פיתוח התודעה", כדי שההוראה והלמידה תהיינה קלות ויעילות. מדענים חוזרים ואומרים שבמוח האדם, כל אדם, טמונה יכולת אדירה, גאונות בלתי מנוצלת. גאונות זו איננה באה לידי ביטוי בגלל העָקָה (stress) והחרדה אשר פוגמות בתפקוד התקין והנורמלי של מערכת העצבים האנושית, ובכלל זה המוח. מוחנו מפעיל רק את החלק המשתתף ברגע נתון בפעילות, ואף החלקים שבשימוש מפגינים, כפי שרואים ברישומי גלי המוח, אי-סדר רב. מה שיש לעשות איננו להקנות לאדם יכולות חדשות שלא היו לו עד כה, אלא רק לאפשר לו לטהר את מערכת העצבים שלו, את מוחו מהעָקָה ומהחרדה, שהן כמו חלודה: די שתסיר את החלודה, והברק הטבעי של המתכת מתגלה מאליו, כלומר: ישרור בו תפקוד מסודר.


יש תלמידים ויש תלמידים
רוקסי טיג, מורה בכירה ומפתחת תוכניות לימוד בקליפורניה, ארה"ב: "לימדתי במשך 22 שנים בבתי ספר שונים, כולל ילדים בבית הספר המעבדתי של אוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס ובית הספר היסודי של אוניברסיטת סטאנפורד. התלמידים ב-MSAE הם המיוחדים ביותר שאי פעם היו לי. באמצעות יכולתם להתמקד בלימודים בכיתה הם לומדים דברים כבר בפעם הראשונה. בבית הספר המושתת על התודעה שבאיוו’ה מצאתי כי הודות לעובדה שהן התלמידים והן המורים התנסו במצב השקט ביותר של תודעתם, התפתחה אינטימיות מתוקה בין המורים לתלמידים. התקשורת הייתה קלה, היחסים היו הרמוניים, וההתמקדות בלמידה באה באופן טבעי. ניכר היה שהתוכנית המושתתת על התודעה פיתחה אצל התלמידים צמא פנימי ללמידה, ובה בעת שיפרה את החשיבה השיפוטית, את היצירתיות ואת האינטגרציה של הידע. התוכנית אף הגבירה את אושרם, את חביבותם ואת השתתפותם ברגשי הזולת. ראיתי בוגרים שבאמת מסוגלים לממש את שאיפותיהם ובה בעת לתרום לאיכות החיים של החברה. תוכנית החינוך המושתת על התודעה מממשת, לדעתי, את השאיפות הנעלות ביותר של מחנכים באשר הם, תוך יצירת בסיס לחברה אידאלית."

אז איך עושים זאת?
הגאונים בביה"ס הזה אינם, בעצם, גאונים או יוצאי דופן, אלא בני אדם מן השורה, המעוררים את הפוטנציאל האדיר הטמון בהם כבכל אדם, באמצעות מודל חינוך העושה שימוש בטכניקות לפיתוח המוח בשלמותו. אחת הטכניקות העיקריות היא המדיטציה הטרנסנדנטלית, שהיא השיטה לפיתוח עצמי, המתורגלת ביותר בעולם, ושנחקרה על-ידי מדענים יותר מכל שיטה אחרת בעולם. עד כה נערכו מעל 600 מחקרים על השפעות התרגול של טכניקה זאת. רובם פורסמו בכ-160 כתבי עת מכובדים שעיקרם
peer-reviewed כלומר: יש בהם הערכת שופטים-עמיתים (http://www.tmeducation.org/popups/journals.html), וחלק מהם הינם עבודות דוקטורט. המחקרים נערכו בכ-210 אוניברסיטאות ומכוני מחקר עצמאיים ב-35 מדינות, ובכללן ישראל, ורבים הוצגו בכינוסים ארציים ובינלאומיים. קל להיווכח שהם מקובלים על הקהילה המדעית הבינלאומית - לא על גורמי שוליים בה, אלא על המיינסטרים (הזרם המרכזי), שמטבעו הינו שמרני ואינו נחפז לאמץ את הבלתי קונבנציונאלי. 
מחקרים מראים כי תרגול סדיר של טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית יוצר צירוף יחיד במינו, שמדענים מכנים "עֵרוּת נינוחה" (
wakeful alertness): הגוף זוכה למנוחה עמוקה בהרבה מאשר בשינה העמוקה ביותר. נתון זה מצוין במחקר שהשווה 32 מחקרים. עוד נמצא, שתרגול טכניקה זאת, בהשוואה למנוחה בעיניים עצומות, מפחית יותר מפי שניים את קצב הנשימה. תהליך שכזה, המעיד על ירידה בקצב חילוף החומרים, מביא לריכוז נמוך יותר מפי שניים של החומצה הלַאקְטית בדם, ומעלה יותר מפי שניים  את התנגדות העור החשמלית. עוד נמצא במחקר זה, כי בעקבות המדיטציה היתה הפחתה במדדים הפיזיולוגיים של ה-stress, שהסתבר כי הם הולכים וגדלים עם הזמן. (Dillbeck and Orme-Johnson, American Psychologist, 42, 879-881,1987.). עומק המנוחה מאפשר למנגנונים הטבעיים של הגוף לתקן את הטעון תיקון בגוף.

הצד השני של אותו צירוף יחיד במינו – ערות
הצד השני של אותו צירוף יחיד במינו - ערות נינוחה הוא, שבמקום שהמנוחה העמוקה מאוד של הגוף תלווה בשינה,  מגביר התרגול את כמות גלי האלפא, שמשמעותה עלייה ברוגע תוך ערנות ושיפור במאפיינים שונים של בריאות הנפש ושל כשרים מנטליים. מצב זה מפעיל בו-זמנית את המוח כולו, ולא רק חלק זה או אחר ממנו, ומגביר את הקוהרנטיות, את הסדר בכל המוח, ובכלל זה בין שתי ההמיספרות (חצאי הכדור) של המוח הגדול. בעיקר חשובה העלייה בקוהרנטיות בקליפת המוח הקידמית (prefrontal cortex), האחראית בין היתר לתכנון, לשיפוט מוסרי ולקבלת החלטות, וכן מחזק את האינטגרציה בין הגוף למוח (14 דפים מסכמים מחקרים אלה: http://www.cbeprograms.org/brain_development/research.html). המוח הוא, כאמור, "המפקדה העליונה" של הגוף, וכשהוא עובר ממצב של אי-סדר למצב של סדר, חלה עלייה אדירה ביעילותו, ממש כמו מעבר מערב-רב של שחקני כדורסל שכל אחד משחק לחוד, לצוות הפועל בתיאום. את התוצאות רואים בעלייה במבחני IQ ויצירתיות.

תרגול יומי
פעמיים ביום מתנסים המורים והתלמידים בצירוף היחיד במינו של ערות ומנוחה, ושבים לפעילות. טכניקה זאת עברה במסורת מקדמת דנא, ובשנים האחרונות לימד אותה מהרישי מאהש יוגי, הנחשב על-ידי רבים למדען התודעה הטהורה הראשי בעולם.
  
המדיטציה הטרנסנדנטלית היא טכניקה מחשבתית פשוטה וקלה לתרגול. את המדיטציה הטרנסנדנטלית (טרנסנדנטלית = עוברת אל המֵעֶבר, מעבר למחשבות ספציפיות) מתרגלים 15-20 דקות בבוקר ושוב אחרי הצהריים, בישיבה נוחה ובעיניים עצומות. התרגול איננו כרוך בהתרכזות או במאמץ כלשהו, ואין צורך לבוא אליו רגוע.

השפעה לטווח ארוך וללא הבדלי גזע ומין 
מן המחקרים על תוצאות תרגול הטכניקה הזאת, אשר בוצעו במדינות שונות בעולם, עולה שהיא יעילה בכל תרבות ובכל קבוצה אתנית. מסתבר כמו כן, שבני כל הגילים מפיקים ממנה תועלת – החל בערנות גבוהה יותר אצל תינוקות שהוריהם מתנסים פעמיים ביום בצירוף היחיד במינו של שקט עמוק, שלוות נפש עם דינאמיות וערות, וכלה בעלייה בבריאות, בתוחלת החיים ומה שלא פחות חשוב - שמחת החיים של קשישים (אפילו בני 80). מחקרים פיזיולוגיים מראים, שההשפעה של תרגול הטכניקה הזאת מיידית – היא ניכרת ממש כבר ביום הראשון, וכן שההשפעה מצטברת, הווה אומר: השיפור הולך וגדל עם הזמן, וזאת בניגוד גמור להרבה הרבה דרכים לשיפור עצמי המתחילות ברעש גדול והולכות ודועכות.
כל בית ספר יכול להגיע להישגים של MSAE. אם ברצונך להביא את הטכניקה הזאת לבית ספרך, או לבדוק את האפשרות הזאת, ו/או לתרום ולסייע כדי שהנהלה, מורים ותלמידים בבית ספר או בבתי ספר בארץ יוכלו ללמוד אותה, באפשרותך לפנות אל  http://www.tm1.org.il/ . אתר בית הספר הוא  http://www.maharishischooliowa.org.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תגובות
1. ד"ר ראובן זלינקובסקי (7/12/2009 20:21:59)
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך