21/11/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

הפרעת קשב וליקויי למידה – מי יעזור אם הכיתה גדולה מדי וההורים עסוקים?

במאמר, המופיע החודש באתר "פסיכולוגיה עברית", מתארת הפסיכולוגית הקלינית, נופר ישי-קורן, מספר מקרים שבהם טיפלה. באחד מהם, הגיעה אליה אם מודאגת שטענה שהמורה של בנה "אינה מכירה בעובדה שהבן שלה, הלומד בכיתה ד', הוא היפר אקטיבי". הפסיכולוגית ערכה תצפית בכיתה, שמנתה 16 תלמידים בלבד. התברר שהמורה הייתה דווקא מודעת היטב לכך שהתלמיד סובל מבעיות קשב, אולם לא סברה שיש לתת לו טיפול תרופתי מכיוון שהיו לו ציונים טובים והוא היה מקובל חברתית. המורה הושיבה את התלמיד לידה העסיקה אותו וסייעה לו בעת השיעור, ואף דאגה לידע את המורים המקצועיים על מצבו כדי שלא "יתעצבנו" על תנועתיות היתר שלו. גם במקרה נוסף של תלמידה עם בעיית קשב בכיתה ה' קטנה גילתה הפסיכולוגית בתצפית, שהמחנכת הצליחה להתגבר על הבעיה בלי להזדקק לריטלין והילדה הייתה תלמידה טובה ומקובלת. יש לציין, שלילדים בשני המקרים היו אימהות מורות, תומכות ומסייעות בהכנת שיעורי הבית. התוצאה של התמיכה בביה"ס ובבית הייתה: ילדים לא מתוסכלים, מקובלים ותלמידים טובים - למרות הפרעות הקשב.
שונות לחלוטין היו תוצאות תצפיות שערכה הפסיכולוגית בשתי כיתות א' שבהן היו 35 תלמידים. בכיתות למדו שני ילדים היפראקטיביים. למרות שבכיתות הייו סייעות וגם מורות שילוב ובנות שירות לאומי, גילתה הפסיכולוגית שהילדים ההיפר אקטיביים "הלכו לאיבוד" בתוך כמות גדולה מידי של אנשים ואירועים, לא תפקדו לאורך פרקי זמן ארוכים, והמורות והסייעות לא תמיד הבחינו בכך.
הפסיכולוגית מצאה, כי בכיתות הגדולות אין למורות זמן לבחון ילדים דיסלקטים בעל-פה, אי אפשר להוציא לילדים עם הפרעת קשב את המחברת ולעזור להם להתארגן לשיעור, אי אפשר לשבת זמן פרטני עם ילדים עם קשיים רגשיים ועוד.
אחת המסקנות העיקריות של המאמר היא שבכיתות קטנות חלק מהילדים שכיום זקוקים לרטלין לא יזדקקו לתרופה. הילדים יקבלו תשומת לב מהמורה, היא תתיחס לרגשותיהם, רצונותיהם וחששותיהם בזמן אמת, תוך כדי השיעור. המורה תוכל לעזור להתארגן, להוציא מחברת ולעבור לסעיף הבא כשצריך, ותוכל להיות יצירתית וגמישה. כמו כן, המורה תהיה פחות שחוקה מכמות בעיות רבה של ילדים ותוכל להשקיע משאבים בילדים מסויימים שזקוקים ליותר תשומת לב. לדעת הפסיכולוגית, הכמות ההולכת וגדלה של צריכת רטלין בבתיה"ס בישראל אינה מנותקת כלל מכמות הילדים הגדולה שבכיתות.
למאמר המלא

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
תגובות
1. מירית קנר פוגל (14/08/2007 00:03:12)
2. גילה (24/09/2007 11:34:12)
3. גילה (25/09/2007 14:35:18)
4. גילה (3/10/2007 09:12:47)
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך