22/9/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

הוגשה עתירה לבג"ץ כנגד הקיצוץ בחינוך התעבורתי

1/10/2009

ארגון המורים, ועד המורים לחינוך תעבורתי וארגון ההורים הארצי הגישו אתמול, 30.9.09, עתירה לבג"ץ כנגד משרד התחבורה, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד האוצר ומשרד החינוך.
העותרים מבקשים מבית המשפט להורות לקיים במלואו  את החינוך התעבורתי בבתיה"ס העל יסודיים, שקוצץ השנה ב-50%.
העותרים מציינים, כי החלטת הממשלה קבעה, בין היתר, כי משרד החינוך בשיתוף עם משרדי התחבורה והאוצר, יפעלו ליישום לימודי התעבורה כמקצוע חובה בבתי הספר בהיקף של 30 שעות לימוד מדי שנה, לרבות הפעלתה של תוכנית חינוך תעבורתי לכיתות י"א.
החלטת ממשלה זו, יושמה במתכונתה המלאה עד סוף שנת הלימודים תשס"ט, למרות בעיות בתקצוב ומימון התוכנית שעלו כמעט מדי שנה בתחילת שנת הלימודים. מימון תוכנית לימודי התעבורה התחלק עד כה בין משרד החינוך והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. משרד החינוך אחראי על מימון שעות הוראה בגני ילדים ובחינוך היסודי, והרשות הלאומית  - אחראית על מימון שעות ההוראה בחינוך העל יסודי. בעתירה מצוין, כי  כתוצאה מקיצוץ בתקציב הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, קוצץ ב-50% התקציב שהיא מעבירה למשרד החינוך לתוכנית החינוך התעבורתי. התוכנית לתלמידי כיתות י"א היא השנה בהיקף 15 שעות לימוד שנתיות בלבד. כמו כן בוטלו לחלוטין השעות השנתיות ללימוד החינוך התעברותי לכיתות י', שבהן לומדים ודנים התלמידים במאפייני הלחץ החברתי, התנהגות רוכב האופנוע, הטרקטור והטרקטורון. עוד נטען בעתירה, כי ההחלטה על הקיצוץ הועברה אל מנהלי בתי הספר על ידי המפקחים רק בתחילת חודש אוגוסט 2009. כמו כן נטען בעתירה, כי מצד משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לא נעשה ניסיון כן למצוא תקציב אשר יאפשר את לימודי החינוך התעבורתי במתכונתם המלאה, למרות החשיבות הרבה שיש לתוכנית זו: "לא ייתכן שעקב אי-נכונות הנוגעים בדבר לדון בנושא ברצינות ולמצוא פתרון לבעיה, ייוותר הקיצוץ הניכר בשעות הלימוד על כנו".
העותרים מדגישים כי מדובר בתוכנית לימודים הצריכה להיות יעד לאומי של כל הנוגעים בדבר – על מנת לצמצם את מספר הנפגעים בתאונות דרכים.
בעתירה מפורטת חשיבות החינוך התעבורתי בגילאי 15-17 למניעת תאונות דרכים בעתיד. בין היתר מובאים בעתירה פרטים על ממצאי מחקר, שתוצאותיו יתפרסמו בשבועות הקרובים.  המחקר נערך על ידי "תוכנית הפניקס לבטיחות בדרכים" באוניברסיטת בר-אילן, בראשות ד"ר טובה רוזנבלום מהחוג המשולב למדעי החברה. המחקר בחן את האפקטיביות של התוכנית לחינוך תעבורתי.
העותרים מדגישים, כי תוצאות המחקר מראות באופן חד משמעי שיפור בהתנהגות בכביש של משתתפי התוכנית לחינוך תעבורתי בכיתה י"א, שנה לאחר הלימודים, לעומת תלמידים שלא השתתפו בתוכנית.
המדדים ששופרו: שימוש בחגורות בטיחות, נהיגה בעייפות, נהיגה תחת אלכוהול, עקיפה מסוכנת, נהיגה במהירות מעל החוק ועמידה בפני לחץ חברתי.
יש לציין כי עיתון קו לחינוך חשף (גיליון 484) ששליש מהתקציב, שהעבירה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים למשרד החינוך, המיועד, כאמור ,ללימודי תעבורה בחינוך העל יסודי, הועבר לשיעורי חינוך לבטיחות בדרכים בבתי"ס יסודיים במגזר החרדי. זאת למרות שמשה"ח אמור לממן מתקציבו הוא את לימודי הבטיחות בדרכים בגני הילדים ובחינוך היסודי.
בתגובה לפניית קו לחינוך בנושא זה, נמסר ממשרד החינוך כי חלוקת התקציב נקבעת בהסכמה משותפת בין הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לבין המשרד. עוד נמסר, כי מאחר שבחינוך החרדי לא נלמד החינוך התעבורתי בכיתות י"א, הוחלט כי כשליש מהתקציב המועבר מהרשות יוענק לכיתות ה'-ח' במוסדות החינוך החרדי.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך