20/9/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

מנהל וגם מנהיג?

הקמעונית המקוונת אמזון מציעה לא פחות מ-480,881 ספרים בנושא מנהיגות. מומחים למנהיגות תמימי דעים שאין הגדרה אחת מוצלחת למנהיג טוב. לכן במקום לבחון מהן התכונות הנדרשות ממנהיג, רצוי לשאול "מהן האיכויות של מנהיגים יעילים?"
בסריקת הספרות המתמקדת במהי מנהיגות, חזרו לא אחת תכונות זהות: אותנטיות, שקיפות, אינטליגנציה רגשית, יעילות בין-אישית, מנהיגות שירותית, ענווה, להיות מנהיגים ולא מנהלים, בניית חזון ושמירה על הלקוח במרכז.
שתי שאלות נוספות עלו בהקשר זה; 1. כמה מתכונות המנהיגים היעילים הן ביסודו של דבר זהות? 2. האם יש כללים משותפים שחלים על כל המנהיגים, ואם כן - מה הם? 
בספרות המנהיגות זוהו חמישה כללים בהקשר לפענוח המנהיגות:
כלל 1: עצבו את העתיד. מנהיגים אסטרטגיים טובים יכולים לענות בביטחון על השאלה "לאן אנו הולכים?" והם גם מוודאים שעמיתיהם מבינים את הכיוון הזה.
כלל 2: גרמו לדברים לקרות. המימד הביצועי של מנהיג מתמקד בשאלה: "כיצד נוכל לוודא שנגיע לאן שאנו רוצים?"
כלל 3: גייסו את האנשים המתאימים. מנהיגים שיודעים כיצד להפעיל את האנשים המתאימים עונים על השאלה: "מי הולך איתנו במסענו העסקי?"
כלל 4: בנו את הדור הבא. מנהיגים שמפתחים את הדור הבא עונים על השאלה: "מי נשאר ושומר על הארגון עבור הדור הבא?"
כלל 5: השקיעו בעצמכם. בלב צופן המנהיגות נמצאת המיומנות האישית. אי אפשר לבחון מנהיגים רק לפי מה שהם יודעים ועושים. מי שהם כבני אדם קשור מאוד למה שהם יכולים להשיג עם ובעזרת אנשים אחרים.

ולסיכום; הסוגיה: האם יש תכונות משותפות לכלל המנהיגים?
הפתרון: חמש תכונות מאפיינות מנהיג ומנהל שעושים את עבודתם על הצד הטוב ביותר.
הדרך: בעלי חזון ברור, בעלי מימד ביצועי חזק, יודעים לרתום את האנשים התאימים, בונים את הדור הבא, משקיעים גם בעצמם.

ומנהלי בתי"ס? בחנו כל כלל והשלכנו על תחום החינוך. לגבי הכלל הראשון - עצבו את העתיד - למנהלי בתי"ס קשה להבנות את העתיד, אך הם מחוייבים להסתכל קדימה. מי שעושה עבורם את העבודה זה הנהלת מערכת החינוך, המפמ"רים, כותבי תוכניות הלימודים ועוד. עם זאת, הבחירה במורים ראויים, בתוכניות לימודים ייחודיות, בתוכניות העשרה, בחזון ראוי - כל אלה בתחום אחריותו של המנהל.
גם הכלל השני - גרמו לדברים לקרות - תלוי במשתנים רבים, שלא כולם קשורים לרצונו ופעולותיו של המנהל. גם בתחום הזה יש השפעה גדולה להנהלת משה"ח, הפיקוח על ביה"ס, ארגוני המורים ועוד.
גם לגבי הכלל השלישי - בחירת העובדים - היא אינה באחריותו המלאה של המנהל. לעיתים מוצנחים על המנהל מורים שאינו שש לקבל אבל המערכת חייבת להם עבודה.
לגבי הכלל הרביעי - הבנייה של המשכיות המוסד, אחרי שהם הולכים הביתה, לא כל כך משמעותית עבורם, בייחוד בשל העובדה שלא אחת מתנהל מכרז לבחירת המועמד הראוי, ולא בהכרח שזה יהיה מישהו מאנשי שלומו של המנהל.
באשר להשקעה בעצמם - מנהלים עובדים קשה. מי שלוקח על עצמו ניהול בי"ס יודע שהחלק הזה יהיה חלש אצלו.

אם נסכם גם כאן. מנהיגות לא אחת היא תלוית תחום, מקום ותנאים. אין דומה מנהל בצבא למנהל עסקי או למנהל מוסד חינוכי. אבל משהו בכל זאת מחבר אותם. כריזמה אולי, ולאו דווקא כל הנ"ל?

 

 

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך