27/7/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

מחוז חיפה ערך יום עיון בנושא אלימות מקוונת

2/02/2010

"השאלה המוצגת בפני באי כנס זה הינה כיצד למנוע פגיעות מקוונות ברשת; חינוך למניעתן מראש זול הרבה יותר בהשוואה למשאבים הנדרשים להתמודדות עם תופעות אלו לאחר מעשה". כך אמר מנהל מחוז חיפה במשרד החינוך, אהרן זבידה, בפתיחת יום עיון להכרת תופעת הפגיעה המקוונת ודרכי התמודדות עמה, שהתקיים השבוע.

 

בין הנושאים שבהם עסק יום העיון: חיי התלמידים במרחב המקוון, הכרת דרכים וכלים להתמודדות עם פגיעה מקוונת, גיבוש מערך הסברה ופעילויות חינוכיות למניעת התופעה, הבהרת מדיניות משרד החינוך לגבי לטיפול באירועים, כולל כללים, סנקציות ודרכי אכיפה.   

 

עידית אבני, הממונה המחוזית ליישומי תקשוב בחינוך הסבירה בכנס, כי לצד הרווח בהטמעת הטכנולוגיות כשגרה וכאורח חיים בבתי הספר, עולים גם היבטים שליליים. לדבריה, פגיעה מקוונת היא הרחבה של תופעות האלימות: הצקה, הפחדה, הכפשה, החרמה, הפצת שמועות, הולכת שולל, וחשיפת הפרטיות - כל זאת באמצעות הטכנולוגיות במרחב המקוון.

 

תופעה זו, הפוגעת הן בתלמידים והן בצוות החינוכי, העסיקה את מערכת החינוך רבות בתקופה האחרונה, כל פעם ב"גל" חדש: הודעות מכפישות בפורומים, סרטונים מבזים שלת למידים ומורים המצולמים בטלפונים סלולריים ומפורסמים באתרים שיתופיים, קבוצות החרמה ברשתות חברתיות. "הגל האחרון, הוא צילומי סרטונים של פעלולים מסוכנים, משימות מגוחכות ומתיחות. לדברי אבני:"תלמידינו נפגעים ופוגעים. גם אנו, אנשי החינוך, נפגעים. תופעת האלימות, מניעתה והטיפול בה, איננה חדשה לנו, אך הביטוי הגובר שלה כאלימות מקוונת מוצא אותנו במבוכה: איננו מודעים מספיק לחיי התלמידים ברשת, איננו מכירים מספיק את אפשרויות הפגיעה באמצעותה, איננו בקיאים בדרכי הטיפול במפגעים, כמו כיצד מסירים את אותם סרטונים שפורסמו לעיני כל, כדי לעצור מיידית את הפגיעה. אלה, מקשים עלינו למנוע את התופעה. דרכי ההתמודדות עימה ומחייבות אותנו למידה והבנה".

 

בכנס תיאר פרופר עמוס רולידר, מביה"ס לחינוך במכללת עמק יזרעאל את תרבות ההצקה והדחייה החברתית בקרב ילדים, והראה קשר בין הצקה בגילאים צעירים לבין התנהגות עבריינית בבגרות. באחד המחקרים התברר, כי 70% מהתלמידים שאופיינו בהתנהגות אנטי חברתית ובכלל זה הצקה, נעצרו לפחות פעם אחת על ידי המשטרה בבגרותם. לדברי פרופ' רולידר הפגיעות באמצעות האינטרנט הגיעו למימדי מגפה חדשה. לדבריו, רשת האינטרנט הפכה לגורם מוטיבציוני לשכלול ההצקות נגד תלמידים.

 

פרופ' גוסטבו מש, ראש המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה, ניתח ביום העיון את הסוציולוגיה של רשת האינטרנט, והראה קשר בין פעילות במרחב המקוון לבין הסיכון להפוך לקורבן למעשה אלימות. הסיכון להפוך לקורבן גדל במיוחד בעקבות נכונות לשתף אחרים ברשת במידע אישי, בשימוש באינטרנט למטרות חברתיות ובנוכחות ברשתות חברתיות.

ד"ר אברום רותם ועידית אבני תיארו בהרצאותיהם ביום העיון את תופעת הפגיעה המקוונת בבתיה"ס ודרכי ההתמודדות עימה. לדבריהם, כדי ליצור מרחב מקוון בטוח, יש להדגיש את הגישה המפתחת יכולת שיפוט עצמאי של התלמיד, ואת קבלת האחריות למעשיו. זאת, לצד גישה מכוונת המתייחסת להגבלות השימוש והתנהגות על פי כללים. הטיפול בפגיעה מקוונת צריך להתמקד במניעה מערכתית, בשיתוף עם ההורים, כסר מהגיל הצעיר.

 

ביום העיון ניתנו הנחיות לאנשי החינוך כיצד לטפל במקרה של פגיעה מקוונת. הובאו דוגמאות כיצד מדווחים למנהלי האתרים על הודעות פוגעניות ברשת החברתית או סרטונים פוגעניים באתרים שיתופיים.
ביום העיון, שהתקיים במרכז המחשבים המחוזי בחיפה, השתתפו  230 אנשי חינוך: נציגי משרד החינוך מהאגף לחינוך יסודי, השירות הפסיכולוגי הייעוצי, מפקחים, מנהלי בתי הספר, מדריכים,  מורים מובילי תקשוב, יועצות ורכזי  תקשוב וחינוך חברתי.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך