ראש המחלקה להוראת המדעים ולטכנולוגיה באוניברסיטת בן גוריון, פרופ' מירי עמית, ששימשה בעבר כמפמרי"ת למתמטיקה טוענת, כי "חרדה מתמטית" היא הגורם המרכזי לכישלון בבגרות במתמטיקה. לדבריה; "אם בודקים, מוצאים שגורם מרכזי לכשלון בבחינות במתמטיקה אצל התלמידים בישראל היא החרדה המתמטית. לפי מחקרים זו איננה בעיה רק של התלמידים החלשים, אלא היא מופיעה גם אצל התלמידים החזקים הלומדים את המקצוע ברמת חמש יחידות לימוד". לדבריה, על פי ממצאי המחקרים, בנות סובלות מחרדה מתמטית יותר מאשר בנים. לטענתה, במתכונת הלימודים הקיימת היום קשה מאוד לטפל בחרדה המתמטית. בתי הספר מכינים, החל מהכיתות הנמוכות, את התלמידים לבחינות, ואין להם מספיק זמן ללמד מתמטיקה, ובוודאי שלא חשיבה מתמטית. התלמידים לומדים נוסחאות לפיתרון בעיות ולא מקבלים דרכי חשיבה להתמודדות עם בעיות. לכן אין להתפלא על כך שרבים מהתלמידים לוקים בחרדה מתמטית ואף נכשלים במבחני הבגרות, בבחינות המיצב ובמבחנים הבינלאומיים במקצוע זה. עמית סבורה, כי לחרדה המתמטית יש אולי תרומה נכבדה למוטיבציה של גניבת בחינות במקצוע זה. כדי להנגיש את המתמטיקה לתלמידים צעירים ולסייע להם להתגבר על החרדה המתמטית, פיתחה פרופ' עמית בשנים האחרונות שיטה חדשה המתמקדת בפיתוח חשיבה לוגית, הסתברותית ורב מרחבית. עמית גם הקימה את מועדון ה"קידומטיקה" - המועדון המתמטי בדרום. המועדון מעניק לתלמידים מוכשרים מסגרת מטפחת, אתגרית שיטתית ואקדמית התוכנית נותנת כלי חשיבה ויצירתיות לילדים ומציגה תרבות מתמטית שבדרך כלל לא קיימת בבתיה"ס. במועדון המתמטי שקיים 12 כבר שנים, לומדים כל שנה כ-450 ילדים, מכתה ה' ועד י"א. בכל קבוצה יש חונך ומורה ו 18 תלמידים לכל היותר. בנוסף, עומדת פרופ' עמית בראש צוות הפיתוח הישראלי של "הראלי המתמטי", סדרת תחרויות מתמטיות בינלאומיות, שמטרתן לקרב את המתמטיקה לחיי התלמידים ולהעצימם. ה"ראלי" מתקיים בישראל בחסות אוניברסיטת בן גוריון, וכ-19,000 תלמידים, ביותר מ-600 כיתות של גילאי ג'-ו' השתתפו בו בעשור האחרון. |