15/12/2017
בנק יהב מעודכן
טבע מעודכן
בדים קטן
סמינר קיבוצים מעודכן

בשבוע הבא תובא לאישור הממשלה הצעת חוק הראמ"ה

15/07/2010
בשבוע הבא תובא לאישור הממשלה הצעת חוק הראמ"ה - הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך.
מטרת הצעת החוק  היא להבטיח את עצמאותה המחקרית של הראמ"ה ואת החופש שלה לפרסם את תוצאות מחקריה.
ממשרד החינוך נמסר, כי מערכת מקצועית ובלתי תלויה של מדידה והערכה חיונית למערכת החינוך. הסיבה לכך - התובנות המחקריות שמספקת מערכת כזו לראשי מערכת החינוך ולציבור יסייעו בקידום היעדים המרכזיים של משרד החינוך: שיפור ההישגים, צמצום הפערים והקטנת האלימות.
הראמ"ה הוקמה בשנת 2006 כדי לתת מענה מקצועי לנושאי המדידה וההערכה במערכת החינוך, שעד לאותה עת נמצאו בהם ליקויים לא מעטים, במיוחד בתחום הכיול (כיוונון כלי המדידה) של המבחנים הארציים, כמו המיצ"ב. כך קרה שלא ניתן היה להשוות בין תוצאות המבחנים בשנים שונות ולהסיק מהם מסקנות, מכיוון שהמבחנים לא היו מכוילים ורמתם לא הייתה זהה. בראש הראמ"ה עומדת פרופ' מיכל בלר, שעד למינויה לתפקיד זה הייתה מנהלת מחקר בכירה באוניברסיטת פרינסטון בארה"ב. תקציב הראמ"ה הוא למעלה מ-50 מיליון ש"ח לשנה. 
הראמ"ה עוסקת בבנייה והפעלה של כלי הערכה ומדידה במערכת החינוך ובהם: מבחני המיצ"ב, סקרי האקלים והסביבה הפדגוגית המתלווים אליהם, המבחנים הבינלאומיים ופרויקטים חינוכיים. מטרת המבחנים והשאלונים היא לשפר את העשייה החינוכית וההישגים.
ממשרד החינוך נמסר, כי הראמ"ה אינה אוספת מידע בנושאים אישיים הנוגעים בצנעת הפרט, כמו מצב כלכלי, דעות הפוליטיות, מידע גנטי, או מידע על מחלות. פעילות הראמ"ה מקיפה את כל מערכת החינוך, החל מרמת ביה"ס הבודד ועד לצמרת משרד החינוך. הראמ"ה בודקת את העשייה החינוכית הישירה המתקיימת בתוך ביה"ס, הפיקוח והבקרה המופעלים על ידי המחוזות, הרשויות והנהלת המשרד, ההחלטות הפדגוגיות והארגוניות המתקבלות בדרגים השונים. בשאלוני הראמ"ה נדרשים התלמידים הנסקרים להזדהות. במשרד החינוך מנמקים עובדה זו בכך, שחיוני לקשר בין נתוני ההישגים לבין אקלים בית ספרי וסביבה לימודית, כמו גם בין כל אחד ממשתנים אלו לבין משתני רקע דמוגרפיים כמו: מצב חברתי-כלכלי, מגדר ומגזר. במשרד מדגישים, כי זיהויים של התלמידים נעשה אך ורק לצורכי מחקר. ללא הזיהוי לא תוכל הראמ"ה לנטר מגמות לאורך זמן , או לאתר בעתיד את ההתפתחות החינוכית של ילד שנבחן השנה בכיתה מסוימת. במשרד מוסיפים, כי אם יוותר משרד החינוך על זיהוי התלמידים בשאלונים, יוכל המשרד לעבד את הנתונים אך ורק מרמת כיתה, במקרה הטוב, ולא יוכל לזווג הנתונים עם קבצים חשובים אחרים שעשויים לשפוך אור על העשייה החינוכית, ללמוד על מודלים שראויים להכללה או לאתר ולחזק מגזרים ותלמידים שזקוקים לטיפוח ולתמיכה מוגברת מהמדינה .
במשרד טוענים, כי הראמ"ה מנהלת את מאגרי המידע שלה תוך עמידה קפדנית בכללי אבטחת המידע, בכדי להבטיח שלא ייעשה שום שימוש לרעה בנתונים שבידה. בראמ"ה נשמרים נתונים על הישגים, ותשובות התלמידים לשאלוני האקלים. בתיאום עם משרד המשפטים אין בשאלונים אלה שאלות שיכולות "להפליל"  תלמידים, כמו למשל לגבי עישון סמים או נקיטת אלימות. כמו כן אין בשאלונים שאלות מזהות העוסקות בקורבנות אישית.
הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
דרונט בניית אתרים
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך